Tendencja zwyżkowa sprzedaży w biurach podróży utrzymuje się

Kolejny raport podsumowujący sprzedaż wyjazdów turystycznych opracowany na podstawie danych systemu rezerwacyjnego MerlinX, przedstawił PZOT (Polski Związek Organizatorów Turystyki). I znowu, jak od miesiąca, był to tydzień (tym razem od 11 do 17 grudnia), w którym doskonale sprzedawała się zarówno oferta zimowa, jak i letnia. W sumie, w biurach podróży – w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego, zanotowano wzrost liczby klientów o 98,9 proc. zaś wzrost liczby rezerwacji – o 93 proc.
W tym liczba klientów kupujących ofertę Lato 2014 wzrosła aż 125,1 proc.
To kolejny tydzień, który przyniósł najwyższy wzrost w stosunku do sprzedaży w roku 2012, w wyjazdach samolotowych – aż o 88,7 proc. Jeśli chodzi o wycieczki autokar + hotel, odnotowano też bardzo mały wzrost – o 4,9 proc. Zmalała natomiast sprzedaż imprez z dojazdem własnym – o minus 1,7 proc. Imprezy samolotowe w omawianym tygodniu stanowiły aż 88,7 proc. sprzedaży, z dojazdem własnym – 6,4 proc. a autokarowe – 4,9 proc.
Jeśli chodzi o kierunki, które cieszyły się wśród Polaków największym zainteresowaniem w ostatnim tygodniu, to na pierwsza czwórka jest identyczna, jak w trzech ostatnich tygodniach – na pierwszym miejscu jest Grecja, której udział w sprzedaży wyniósł 19,4 proc., na pozostałych zaś: Turcja (16,7 proc.), Egipt (15,2 proc.), Hiszpania (11,9 proc.). Na pozostałych pozycjach znalazły się: Tunezja (3,7 proc.), Włochy (3,3 proc.), Maroko (3 proc.), Portugalia (2,4 proc.), Bułgaria (2,2 proc.), oraz Cypr (1,2 proc.).
Wciąż najczęściej wybieramy jako docelowe lotniska egipskie i greckie (po trzy w pierwszej dziesiątce najpopularniejszych lotnisk) – na podium miejsca zajmują : turecka Antalya, egipskie Hurgahda i Sharm El Sheik.
Najmniej kosztują tygodniowe pobyty w: Egipcie – Marsa Alam (2178 zł) Sharm El Sheik (2246 zł), Hurghada (2335 zł). Najdrożej jest na Teneryfie (3117 zł) i na Rodos (2948 zł).
I znowu powtórka z ubiegłego tygodnia – to już kolejny raport PZOT pokazuje, że w ostatnich czterech tygodniach tego roku dynamika sprzedaży wyraźnie poszła w górę, osiągając aż 98,9 proc. w stosunku do analogicznego okresu w roku 2012.
Najbardziej w ostatnim miesiącu wzrosła sprzedaż wyjazdów samolotowych (118,7 proc. w stosunku do analogicznego miesiącu w roku ubiegłym). Wyjazdy bus + hotel wzrosły w tym czasie o 58,5 proc. a wyjazdy z dojazdem własnym o 9,3 proc.
Od rozpoczęcia sprzedaży wyjazdów zimowych liczba klientów wzrosła o 24,4 proc. zaś od rozpoczęcia sprzedaży Lata 2014 liczba klientów wzrosła aż o 136,3 proc. Sprzedaż wycieczek samolotowych na Lato 2014 jest wciąż rewelacyjna – ich liczba w porównaniu z rokiem ubiegłym wzrosłą aż o 163,8 proc.!
Jeśli chodzi o porównanie najpopularniejszych krajów i kierunków w obecnym sezonie i poprzednim, to na pierwszym miejscu utrzymuje się Hiszpania (15 proc. udziału w rynku i 73,4 proc. wzrost w stosunku do roku ubiegłego). Dalej zaś: Egipt (odpowiedni: 14,3 proc. i 6,6 proc.), Grecja (10,9 proc. i 184,8 proc.), Turcja (9,8 proc. i 109,2 proc.) i Włochy (5,6 proc. i – 16,2 proc.). Jeśli chodzi o kierunki to największy wzrost zanotowały: Bodrum (+382,2 proc.), Monastyr (284,5 proc.) i Rodos (282,6 proc.). Spadek zanotowała tylko Hurghada (- 6 proc.).
POWIĄZANE WPISY
3 września 2025
Raport PIT: Egipt odzyskuje popularność, Turcja nadal liderem. Ceny nieznacznie w górę, poniżej poziomu inflacji
Na czele rankingu ulubionych kierunków ponownie Turcja, która już od kilku lat pozostaje…
0 Komentarzy11 Minuty
2 września 2025
Itaka z rekordową gwarancją ubezpieczeniową. 558 mln zł na sezon 2025/2026
Biuro podróży Itaka zabezpieczyło swoich klientów rekordową gwarancją ubezpieczeniową na…
0 Komentarzy2 Minuty
1 września 2025
Biura podróży – koszty imprez turystycznych bez większych zmian
W ubiegłym tygodniu, średnia cena wycieczek z wylotami pomiędzy 3 i 9 sierpnia 2026…
0 Komentarzy3 Minuty
1 września 2025
Kampania City Break to MY wraca. eSky stawia na różnorodność i AI w podróżach
ESky.pl wraca z kampanią City Break to MY. Nowa odsłona akcji pokazuje, że city break to…
0 Komentarzy5 Minuty
29 sierpnia 2025
Wiele marek, jeden zarząd. Invia, Travelplanet i Wakacje.pl łączą siły w regionie CEE
Każdy rynek i każda marka mają znaczenie – to główny przekaz pierwszego wspólnego…
0 Komentarzy5 Minuty
16 września 2025
TOP Touristik świętuje 10-lecie działalności
W Poznaniu odbyła się uroczystość z okazji 10-lecia działalności TOP Touristik. W…
0 Komentarzy1 Minuty
15 września 2025
My Blue Riviera prezentuje ofertę dla sektora MICE
W ubiegłym tygodniu w Warszawie My Blue Riviera przedstawiło ofertę dla polskich biur…
0 Komentarzy1 Minuty
10 września 2025
Kiwi.com: Jesień coraz popularniejszym sezonem podróży Polaków
Podróże poza sezonem zyskują na znaczeniu. Dane Kiwi.com pokazują, że tej jesieni liczba…
0 Komentarzy2 Minuty
8 września 2025
Biura podróży – ceny imprez turystycznych na sezon lato 2026 ruszyły umiarkowanie w górę
W ubiegłym tygodniu średnia cena wycieczek z wylotami pomiędzy 3 i 9 sierpnia 2026…
0 Komentarzy3 Minuty
3 września 2025
Raport PIT: Egipt odzyskuje popularność, Turcja nadal liderem. Ceny nieznacznie w górę, poniżej poziomu inflacji
Na czele rankingu ulubionych kierunków ponownie Turcja, która już od kilku lat pozostaje…
0 Komentarzy11 Minuty
2 września 2025
Itaka z rekordową gwarancją ubezpieczeniową. 558 mln zł na sezon 2025/2026
Biuro podróży Itaka zabezpieczyło swoich klientów rekordową gwarancją ubezpieczeniową na…
0 Komentarzy2 Minuty
1 września 2025
Biura podróży – koszty imprez turystycznych bez większych zmian
W ubiegłym tygodniu, średnia cena wycieczek z wylotami pomiędzy 3 i 9 sierpnia 2026…
0 Komentarzy3 Minuty
1 września 2025
Kampania City Break to MY wraca. eSky stawia na różnorodność i AI w podróżach
ESky.pl wraca z kampanią City Break to MY. Nowa odsłona akcji pokazuje, że city break to…
0 Komentarzy5 Minuty
29 sierpnia 2025
Wiele marek, jeden zarząd. Invia, Travelplanet i Wakacje.pl łączą siły w regionie CEE
Każdy rynek i każda marka mają znaczenie – to główny przekaz pierwszego wspólnego…
0 Komentarzy5 Minuty
16 września 2025
TOP Touristik świętuje 10-lecie działalności
W Poznaniu odbyła się uroczystość z okazji 10-lecia działalności TOP Touristik. W…
0 Komentarzy1 Minuty
15 września 2025
My Blue Riviera prezentuje ofertę dla sektora MICE
W ubiegłym tygodniu w Warszawie My Blue Riviera przedstawiło ofertę dla polskich biur…
0 Komentarzy1 Minuty
10 września 2025
Kiwi.com: Jesień coraz popularniejszym sezonem podróży Polaków
Podróże poza sezonem zyskują na znaczeniu. Dane Kiwi.com pokazują, że tej jesieni liczba…
0 Komentarzy2 Minuty
8 września 2025
Biura podróży – ceny imprez turystycznych na sezon lato 2026 ruszyły umiarkowanie w górę
W ubiegłym tygodniu średnia cena wycieczek z wylotami pomiędzy 3 i 9 sierpnia 2026…
0 Komentarzy3 Minuty
3 września 2025
Raport PIT: Egipt odzyskuje popularność, Turcja nadal liderem. Ceny nieznacznie w górę, poniżej poziomu inflacji
Na czele rankingu ulubionych kierunków ponownie Turcja, która już od kilku lat pozostaje…
0 Komentarzy11 Minuty