Prezentmarzeń: Te czynniki decydują o wyborze rodzinnych wyjazdów

fot. materiały prasowe

Wyjazdy rodzinne odgrywają coraz ważniejszą rolę w życiu Polaków, stanowiąc okazję do wzmacniania więzi i tworzenia wspólnych wspomnień. Z badania przeprowadzonego przez serwis Prezentmarzeń wynika, że 80 proc. ankietowanych spędza czas z rodziną kilka razy w roku lub częściej, a kolejne 19 proc. – raz w roku lub rzadziej. 

Z badania przeprowadzonego przez Prezentmarzeń wynika, że sezonowość ma duże znaczenie przy planowaniu wyjazdów. Trzy czwarte respondentów wybiera lato lub zimę. Z kolei 15 proc. podróżuje równomiernie w ciągu roku, a 9 proc. wybiera dowolny termin niezależnie od sezonu.

Rodziny starają się także dostosować aktywności do potrzeb wszystkich uczestników. 85 proc. ankietowanych korzysta z atrakcji dopasowanych do wieku i możliwości członków rodziny.  W związku z tym wiek dzieci odgrywa kluczową rolę dla 55 proc. respondentów.

Wyjazdy sprzyjają także odkrywaniu nowych zainteresowań. 70 proc. badanych deklaruje, że wakacje pozwalają poszerzyć horyzonty i spróbować nowych aktywności. Najczęściej wybierane atrakcje to parki rozrywki (40 proc.) i lot balonem (30 proc.). Rzadziej wybierano rejs łodzią motorową i nurkowanie (po 10 proc.), restaurację w ciemności (10 proc.) oraz escape room (5 proc.).

Co decyduje o wyborze destynacji?

Decyzje dotyczące wyjazdów podejmowane są różnie. 45 proc. rodzin planuje wakacje wspólnie, a 30 proc. korzysta z usług biur podróży. Najpopularniejszym środkiem transportu jest samochód (50 proc.). Samolot wybiera 25 proc. rodzin, a 20 proc. dopasowuje środek podróży do destynacji. Z transportu publicznego korzysta 5 proc. rodzin.

Większość rodzin woli krótkie wyjazdy weekendowe lub trwające kilka dni (55 proc.). Z kolei tydzień urlopu planuje 35 proc., a dwutygodniowe wakacje – 10 proc.

Najczęstsze motywy podróży to relaks i wypoczynek (45 proc.) oraz wizyty u rodziny i znajomych (30 proc.). Rzadziej wybierano zwiedzanie innych krajów (15 proc.) oraz zdrowie i odnowę biologiczną (10 proc.). Na wybór kierunku największy wpływ mają kwestie finansowe (30 proc.) oraz preferencje dzieci (25 proc.). Ponadto znaczenie mają także dostępność atrakcji (20 proc.), logistyka (15 proc.) i opinie innych (10 proc.).

Metodologia

Badanie „Relacje Polaków na wakacjach” zostało zrealizowane przez serwis Prezentmarzeń w lipcu 2025 r., N = 1245, metodą CAWI.