Kiwi.com: Polacy szukają autentyczności w podróży
fot. materiały prasowe
Choć najczęściej wybierane kierunki wakacyjne, takie jak Włochy, Hiszpania, Grecja czy Chorwacja, pozostają niezmiennie popularne wśród turystów z Polski, rośnie również zainteresowanie mniej oczywistymi miejscami. Z badania przeprowadzonego na zlecenie Kiwi.com wynika, że coraz więcej podróżujących poszukuje autentyczności i lokalizacji, które nie znalazły się jeszcze na radarze masowej turystyki.
Z badania wynika, że ponad 70 proc. podróżujących Polaków pragnie odwiedzać tzw. ukryte perełki, czyli miejsca nietknięte przez masową turystykę. Część z nich chce dzielić się swoimi odkryciami z innymi, a 60 proc. woli zachować je dla siebie. Urok takich miejsc zyskuje na znaczeniu szczególnie w szczycie sezonu urlopowego, kiedy turyści starają się unikać zatłoczonych atrakcji.
Jednocześnie klasyczne punkty podróżnicze wciąż mają swoje miejsce w wakacyjnych planach. 48 proc. respondentów przyznaje, że odwiedza najważniejsze atrakcje często z potrzeby zobaczenia ich „na własne oczy”. Co ciekawe, bardziej uciążliwe od obecności tłumu są – zdaniem 65 proc. badanych – długie kolejki. Dlatego coraz więcej osób korzysta z rozwiązań takich jak bilety „skip the line” lub wybiera mniej popularne godziny zwiedzania.
Autentyczność, spokój i świadome planowanie
Wspólnym mianownikiem tych decyzji pozostaje chęć doświadczenia miejsca w sposób możliwie autentyczny. Aż 78 proc. respondentów uważa, że wiele dawnych ukrytych perełek już utraciło swój pierwotny charakter, stając się ofiarą własnej popularności. Z kolei ponad 70 proc. badanych twierdzi, że prawdziwe poznanie danego miejsca możliwe jest tylko poprzez kontakt z lokalną społecznością. To właśnie interakcje z mieszkańcami i odkrywanie mniej znanych, nieopisanych w przewodnikach lokalizacji budują dziś głębsze doświadczenia podróżnicze.
Na znaczeniu zyskuje także tzw. „calmcationing” – czyli podróżowanie w rytmie slow, ukierunkowane na odpoczynek i regenerację. W 2025 roku relaks jest głównym celem wyjazdów wakacyjnych dla ponad 75 proc. badanych. Równolegle coraz wyraźniej rysuje się trend eksplorowania nieoczywistych tras. Co trzeci ankietowany aktywnie poszukuje mniej uczęszczanych miejsc, gdzie łatwiej uniknąć tłumów i uzyskać lepszy stosunek jakości do ceny.
Zmianie ulega także sposób planowania wyjazdów. W obliczu inflacji i rosnących kosztów, niemal 40 proc. Polaków deklaruje, że tegoroczne wakacje organizuje z większą rozwagą. W tym kontekście coraz ważniejsze stają się inteligentne narzędzia planowania podróży, które umożliwiają optymalizację kosztów i wygodniejsze zarządzanie budżetem.
Z badania wynika, że:
– 50 proc. respondentów rezerwuje z wyprzedzeniem,
– 40 proc. korzysta z aplikacji porównujących ceny,
– 25 proc. wybiera elastyczne daty podróży,
– 24 proc. decyduje się na loty poza szczytowymi godzinami
– 17 proc. korzysta z travel hacków.
Co jeszcze można zrobić, aby znaleźć najlepszą ofertę?
Kiwi.com wskazuje dodatkowe możliwości dla oszczędnych i świadomych podróżnych. Należy do nich m.in. wybór alternatywnych, mniejszych lotnisk – często tańszych niż główne porty lotnicze. Pomocne są także alerty cenowe oraz funkcja wirtualnego łączenia lotów, która pozwala zaplanować podróż nawet tam, gdzie nie istnieją bezpośrednie połączenia, łącząc bilety różnych przewoźników w ramach jednej trasy.
*Badanie zostało przeprowadzone w marcu 2025 roku przez agencję badawczą Stem Mark metodą CAWI na próbie 4595 respondentów, w tym 1043 osób z Polski.
POWIĄZANE WPISY
4 grudnia 2025
Anex Tour Poland szkoli agentów w Marsa Alam
W dniach 30 listopada - 4 grudnia 2025 roku w Marsa Alam odbyło się wydarzenie branżowe…
0 Komentarzy1 Minuty
3 grudnia 2025
Kiwi.com: Polska wśród najpopularniejszych kierunków świątecznych w Europie
Tegoroczny sezon świąteczny przynosi Polsce wzrost ruchu turystycznego, a liczba…
0 Komentarzy2 Minuty
2 grudnia 2025
eSky: Wenecja, Malta i Teneryfa najpopularniejszymi kierunkami na przełomie roku
Zbliżający się przełom roku to okres zwiększonego zainteresowania wyjazdami…
0 Komentarzy2 Minuty
28 listopada 2025
Gala Exim Tours 2025 zgromadziła agentów i partnerów branży turystycznej w Warszawie
W Warszawie odbyła się Gala Exim Tours 2025, która zgromadziła agentów, partnerów oraz…
0 Komentarzy1 Minuty
26 listopada 2025
eSky: Rekordowe zainteresowanie wyjazdami na jarmarki bożonarodzeniowe. Budapeszt, Praga i Wiedeń w czołówce
Grudzień otwiera dla turystów jeden z najbardziej atrakcyjnych okresów wyjazdowych -…
0 Komentarzy3 Minuty
25 listopada 2025
Wakacje.pl: Przełom listopada i grudnia najtańszym momentem na podróż. Ceny wyjazdów o 30 proc. niższe niż w święta
Wakacje.pl: Przełom listopada i grudnia najtańszym momentem na podróż. Ceny wyjazdów o 30…
0 Komentarzy3 Minuty
24 listopada 2025
Black Week 2025: Skyscanner podpowiada, jak szukać najlepszych ofert
Nadchodzący Black Week ponownie przyciąga uwagę podróżnych, a Skyscanner prezentuje…
0 Komentarzy2 Minuty
24 listopada 2025
Kiwi.com: Po otwarciu Wielkiego Muzeum Egipskiego wzrosło zainteresowanie lotami do Kairu
Otwarcie Wielkiego Muzeum Egipskiego w Kairze wywołało wyraźny wzrost zainteresowania…
0 Komentarzy1 Minuty
24 listopada 2025
Travelist.pl: Polacy coraz wcześniej rezerwują wyjazdy na lato 2026. Bałtyk pozostaje liderem
Polscy turyści coraz wcześniej planują wakacyjny wypoczynek. Jak wynika z danych portalu…
0 Komentarzy3 Minuty










