Wizz Air odbiera pierwszy samolot Airbus A321XLR

Latem Wizz Air z Katowic obsłuży 26 kierunków w 16 państwach. /fot. Katowice Airport
fot. Katowice Airport

Wizz Air poinformował o nabyciu pierwszego w swojej historii samolotu Airbus A321XLR. Przewoźnik stał się tym samym pierwszą linią lotniczą z segmentu ULCC, która wprowadza ten model. Nowy wariant Airbusa umożliwia realizację lotów międzykontynentalnych, które dotychczas obsługiwane były głównie przez szerokokadłubowe samoloty.

Ceremonia przekazania samolotu A321XLR odbyła się w Hamburgu. Ten nowoczesny model z rodziny A320neo umożliwia realizację tras trwających ponad sześć godzin. Jednocześnie jego konfiguracja pozwala na jednoczesne utrzymanie modelu niskokosztowego i zaoferowanie nowej siatki połączeń dalekiego zasięgu.

„W zgodzie z naszą niedawno ogłoszoną strategią Customer First, odbiór pierwszego samolotu A321XLR to przełomowy moment zarówno dla Wizz Air, jak i dla naszych pasażerów. Ten samolot to jeden z najważniejszych rezultatów naszej ponad 20-letniej, bliskiej współpracy z kluczowym partnerem – firmą Airbus. To prawdziwa rewolucja w podróżach lotniczych: umożliwia realizację bezpośrednich tras międzykontynentalnych w bezkonkurencyjnych cenach, przy jednoczesnym zachowaniu najwyższej efektywności i niższych emisji. Pasażerowie będą mogli cieszyć się nowoczesnymi udogodnieniami na pokładzie, większym komfortem, cichszym lotem oraz najbardziej paliwooszczędnym samolotem w swojej klasie. To nie tylko wyraz naszego zaangażowania w innowacje i jakość – to także wyznaczenie nowego standardu w branży lotniczej. Przyszłość podróży właśnie nadeszła – a to dopiero początek nowej ery w lotnictwie” – powiedział Owain Jones, Chief Corporate Officer Wizz Air.

A321XLR wyposażono w nowoczesne silniki Pratt&Whitney GTF, które według producenta zapewniają do 30 proc. niższe zużycie paliwa i emisji CO₂ w porównaniu do starszych modeli. Dodatkowo kabinę zaprojektowano z myślą o komforcie pasażerów, a także z dbałością o środowisko – zastosowano w niej materiały pochodzące z recyklingu.

„Z dumą wspieramy marki, które poważnie podchodzą do kwestii środowiskowych, a Wizz Air jest doskonałym przykładem linii lotniczej, która kieruje się zasadami zrównoważonego rozwoju przy wyborze materiałów i dostawców. Dzięki naszej współpracy udało się dotąd uchronić przed wysypiskiem ponad 16 ton odpadów skórzanych oraz znacząco zmniejszyć ślad węglowy – nasza skóra z recyklingu generuje ponad 80 proc. mniej emisji niż tradycyjna” – powiedział John Kennedy, prezes Gen Phoenix, producenta ekologicznych materiałów tapicerskich użytych w kabinie.

Samoloty A321XLR mają stanowić kluczowy element nowej strategii Wizz Air, skupionej wokół inicjatywy „Customer First Compass”. Przewoźnik planuje dostawę sześciu takich maszyn w 2025 roku oraz rozbudowę floty do ponad 300 nowych samolotów w nadchodzących latach. Linie zamierzają rozszerzyć siatkę połączeń obejmującą Europę, Afrykę, Azję Środkową i Bliski Wschód.

Nowy samolot ma pozwolić przewoźnikowi na rozwijanie siatki połączeń bez konieczności wprowadzania klasy biznes. Model operacyjny pozostaje skoncentrowany na efektywności, przystępności cenowej i ograniczaniu wpływu na środowisko.