Ryanair zarobił w pierwszym kwartale 2024 o prawie połowę mniej. Pasażerowie kupili wyloty w niższych cenach

Ryanair poinformował, że zysk zysk za pierwszy kwartał wynosił 360 mln euro w porównaniu z 663 mln euro w tym samym okresie 2023 roku. Mimo wzrost ruchu o 10 proc. (55,5 mln klientów) przewoźnik zarobił mniej. Bilety sprzedawały się taniej, niż oczekiwał zarząd firmy.
Jak informuje Ryanair, w pierwszym kwartale 2024 roku liczba klientów wzrosła o 10 i wynosiła 55,5 mln. Jednocześnie średni obrót liczony na jednego pasażera spadł o 10 proc. Średnia cena biletu poszła w dół o 15 proc.
„Chociaż popyt w drugim kwartale jest duży, ceny pozostają niższe, niż się spodziewaliśmy i obecnie spodziewamy się, że ceny biletów w drugim kwartale będą znacznie niższe niż latem ubiegłego roku (wcześniej oczekiwano, że będą niezmienne lub nieznacznie wyższe). Ostateczny wynik pierwszego półrocza jest jednak całkowicie zależny od końcowych rezerwacji i rentowności w sierpniu i wrześniu” – komentuje Michael O’Leary, CEO Ryanaira.
Więcej „Gamechangerów” do końca lipca
Choć przewoźnik zwiększył liczbę połączeń na lato, zwraca uwagę, że dynamikę wzrostu hamują opóźnienia w dostawie maszyn oraz konieczne naprawy silników airbusów. 30 czerwca we flocie irlandzkiego przewoźnika znajdowały się 594 maszyny, w tym 156 samolotów B737 „Gamechangers”. Na lato 2024 roku Ryanair otworzył ponad 200 nowych tras i zwiększył liczbę swoich baz o pięć.
Przewoźnik uruchomił nową bazę w Tangerze. Ponadto, w związku z niedawną decyzją Kalabrii o zniesieniu podatku miejskiego na regionalnych lotniskach, planuje od zimy 2024 roku umieścić drugi samolot w Reggio Calabria, a od lata 2025 w Lamezia. Aby ułatwić ten rozwój, przedłużono leasing operacyjny na trzy samoloty A320 do 2028 roku. Dodatkowo Ryanair spodziewa się zwiększyć liczbę samolotów „Gamechangers” do ponad 160 do końca lipca (brakuje 20 maszyn do zrealizowania zakontraktowanych dostaw). Kontynuuje też współpracę z Boeingiem (Stephanie Pope i Brian West) i – jak wynika z komunikatu – odnotował poprawę jakości i częstotliwości dostaw w pierwszym kwartale. Spodziewa się kolejnych dostaw B737 do sierpnia i września, jednak nie będzie w stanie zaplanować użytkowania tych samolotów na loty w szczycie sezonu letniego.
„Chociaż istnieje ryzyko dalszego spadku dostaw Boeinga, skupiliśmy się teraz na zapewnieniu terminowej dostawy pozostałych 50 Gamechangerów przed 2025 rokiem. W pierwszym kwartale odebraliśmy dostawę 10 samolotów B737-8200 „Gamechangers” (4 proc. więcej siedzeń, 16 proc. mniej zużycia paliwa i CO2) i kontynuowaliśmy modernizację naszej floty B737NG wingletami (docelowo 409 do 2026 roku), zmniejszając zużycie paliwa o 1,5 proc. i hałasu o 6 proc.” – mówi Michael O’Leary.
Wzrost o 8 proc. w 2025 roku mimo opóźnień w dostawach
„W ostatnich 10 dniach czerwca doświadczyliśmy znacznego pogorszenia wydajności europejskiego kontrolera ruchu lotniczego, co spowodowało wielokrotne opóźnienia i odwołania lotów, zwłaszcza w przypadku lotów porannych w ramach pierwszej fali. Pilniejsze niż kiedykolwiek stało się zapewnienie przez nową Komisję Europejską i Parlament długo opóźnionej reformy europejskiego systemu kontroli lotów. Można to osiągnąć poprzez zatrudnienie odpowiedniego personelu europejskich służb ATC i ochronę przelotów (podczas strajków krajowych), co zapewniłoby rewolucyjną poprawę ochrony środowiska w podróżach lotniczych w UE” – dodaje.
Szef Ryanaira przewiduje, że europejska zdolność przewozowa na krótkich dystansach pozostanie ograniczona przez kilka lat, ponieważ operatorzy A320 będą przeprowadzać znaczące naprawy silników P&W, producenci będą zmagać się z zaległościami w dostawach, a konsolidacja linii lotniczych będzie trwała.
Michael O’Leary przedstawił też prognozy na rok przyszły, w którym spodziewa się wzrostu ruchu o 8 proc.(198–200 mln pasażerów), pod warunkiem, że opóźnienia w dostawach Boeinga nie będą się pogłębiać. Spodziewa się także umiarkowanego wzrostu kosztów jednostkowych w tym roku. Jak twierdzi, „koszty liczone bez tych związanych z zakupem paliwa (w tym wzrost wynagrodzeń, wyższe opłaty manipulacyjne i ATC oraz wpływ opóźnień w dostawach B737) zostaną w znacznym stopniu zrównoważone przez nasze oszczędności w zakresie zabezpieczenia paliwa, oraz rosnące dochody odsetkowe netto.
POWIĄZANE WPISY
18 grudnia 2025
KLM rozszerza europejską siatkę połączeń. Nowe trasy do Jersey, Santiago de Compostela i Oviedo
KLM zapowiedział uruchomienie trzech nowych połączeń w sezonie letnim 2026. W ofercie…
0 Komentarzy2 Minuty
18 grudnia 2025
Tomasz Marzec nowym rzecznikiem prasowym Polskiej Organizacji Turystycznej
Od stycznia 2026 roku Tomasz Marzec będzie rzecznikiem prasowym POT, wnosząc do zespołu…
0 Komentarzy1 Minuty
18 grudnia 2025
MerlinX Partnerem V Gali Waszej Turystyki
9 stycznia w hotelu Renaissance Warsaw Airport odbędzie się V Gala Waszej Turystyki,…
0 Komentarzy1 Minuty
17 grudnia 2025
Polskie Linie Lotnicze LOT połączą Warszawę z Bangkokiem
Polskie Linie Lotnicze LOT poszerzają swoją siatkę połączeń dalekodystansowych o nową…
0 Komentarzy3 Minuty
17 grudnia 2025
Nowe przepisy dotyczące imprez turystycznych. Touroperatorzy zyskają łatwiejszy dostęp do gwarancji ubezpieczeniowej
Podpisano nowelizację ustawy o imprezach turystycznych, która ułatwi touroperatorom…
0 Komentarzy4 Minuty
17 grudnia 2025
Itaka Złotym Partnerem V Gali Waszej Turystyki
9 stycznia w hotelu Renaissance Warsaw Airport odbędzie się V Gala Waszej Turystyki,…
0 Komentarzy2 Minuty
16 grudnia 2025
Gąsiory Turystyki 2025 przyznane! Poznajcie młode talenty polskiej branży turystycznej
W drugiej edycji konkursu Gąsiory Turystyki ponownie nagrodziliśmy nowe talenty branży…
0 Komentarzy6 Minuty
15 grudnia 2025
Ponad 10 mln zł na modernizację punktu kontroli bezpieczeństwa w Jasionce
Port Lotniczy Rzeszów-Jasionka im. Rodziny Ulmów podpisał umowę na dostawę nowoczesnego…
0 Komentarzy2 Minuty
11 grudnia 2025
Rekordowy listopad na Lotnisku Chopina – ponad 1,8 mln pasażerów
Listopad 2025 okazał się rekordowym miesiącem w historii Lotniska Chopina w Warszawie.…
0 Komentarzy1 Minuty










